Ravintolavinkit Berliiniin

Tässä tulee nyt muutamia ravintolavinkkejä Berliiniin suuntaaville! Me ehdimme lyhyen reissumme aikana syödä kaksi illallista ja kaksi lounasta, joten tässä tulee neljä hyväksi todettua paikkaa!
Ja varoituksena niille, jotka eivät tykkää katsella kuvia, tässä postauksessa niitä riittää!

Bieberbau   Durlacher Str. 15, 10715 Berlin

Tämä yhden Michelin-tähden ravintola osoittautui aivan erinomaiseksi! Ja älkää turhaan pelästykö, sillä hintakin oli kohdillaan: 4 ruokalajin menu maksoi 58,50€. Tuon neljän ruokalajin lisäksi alkuun tuli jopa kaksi keittiön tervehdystä ja varsinaista jälkiruokaa ennen saimme välijälkiruoan. Myös viinit, joita otimme pulloittain, olivat erinomaisia ruokien yhteyteen, ja niidenkin hinta oli todella halpa verrattuna Suomeen.

Annokset olivat todella herkullisia ja esteettisesti kauniita. Ainoastaan makrilli-alkuruoka ei oikein avautunut meille, mutta muuten annoksista ei löytynyt mitään moitittavaa. Lihat olivat täydellisesti kypsennettyjä ja kaikki komponentit täydensivät toisiaan. Myös leivät olivat hyviä, toinen siemeniä sisältävä oli kivan erilainen, ja niiden kanssa tarjottu maustettu voi sopi makuihin hyvin.

Jos haluat todella hyvää ruokaa edulliseen hintaan, suuntaa ehdottomasti tänne! Pöytä kannattaa muistaa varata hyvissä ajoin etukäteen.

Essenza   Kollhoff Tower, Potsdamer Platz 1, 10785 Berlin

Lauantain illallispaikaksi oli varattu Essenza, joka oli hämärässä iltavalaistuksessaan viihtyisämpi, kuin olimme kuvien perusteella ajatelleet. Ravintola sijaitsi hyvässä paikassa keskustassa, lähellä
Mall of Berliniä.

Täällä ei ollut menuvaihtoehtoja, vaan kaikki tilattiin à la carte-listalta. Vaihtoehtoja löytyi runsaasti ja annokset vaikuttivat hyviltä. Söimme tällä kertaa vain alku- ja pääruoan, joista itse olin tyytyväisempi alkuruokaan. Pääruoan sous vide-kypsennetty vasikka oli kuivaa, mikä valitettavasti pilasi annoksen. Maut olivat kyllä ihan hyviä. N:n siskon tilaama kala oli kuitenkin onneksi todella herkullista ja hyvin kypsennettyä. Tilaamamme viinit toimivat hyvin ruoan kanssa, ja vaihtoehtoja olisi ollut vaikka miten paljon. Ravintolan takaseinällä oli upean näköinen viinihylly, joka oli täynnä erilaisia viinipulloja.

Hintataso oli täälläkin suhteellisen edullinen. Alkuruokien hinnat olivat noin 10-19€ väliltä, pastat ja risotot alle 20€, kalat noin 25€ ja liha-annoksetkin alle 30€.

Bocca di Bacco   Friedrichstraße 167/168, 10117 Berlin

Tänne olisimme varanneet pöydän lauantai-illaksi, mutta siellä ei ollut enää tilaa meidän kuuden hengen porukalle. Päädyimme kuitenkin puolivahingossa ravintolan ovelle lauantaina lounasaikaan, ja päätimme mennä sinne syömään.

Lista oli sama, kuin illallisaikaan, joten pääsimme sittenkin testaamaan tämänkin paikan kunnolla!
Italialaisen ravintolan tyyliin leipälautaselle kaadettiin voin sijasta oliiviöljyä, johon leipää kuului kastaa. Öljy oli kuitenkin todella voimakasta ja omaan suuhuni kitkerää. Samaa öljyä oli luultavasti myös lohi-carpacciossa, sillä annos oli hieman kitkerä ja olisi kaivannut suolaa kalan oman maun esiin tuomiseen. Pääruoka puolestaan oli tooodella hyvää! Kokonaisuutena siis hyvä suoritus ja nälkäkin lähti noilla annoksilla.

Hintataso oli täällä aiempien ravintoloiden luokkaa, pääruoat hieman hintavampia ja varsinkin miesten tilaamat pihvit, jotka maksoivat noin 40€ per annos.

Hilton Berlinin sunnuntaibrunssi   Mohrenstraße 30, 10117 Berlin

Sunnuntain lounaan päätimme syödä hotellimme ravintolassa, jossa oli tarjolla sunnuntain lounasbuffet hintaan 42,50€/hlö. Hintaan sisältyi myös juomat, ja pöytään saikin valko- tai punaviiniä tai limuja, sekä tietysti vettä. Talon valkoviini ei ollut kovin kummoisen makuista, joten sitä ei kovin paljon tullut juotua.

Buffeen valikoima oli todella laaja, tarjolla oli kaikenlaisia herkullisia juttuja ja hyvin oli myös huomioitu mahdolliset kasvissyöjät. Tuli melkein valinnanvaikeus, kun oli niin paljon hyvännäköisiä ruokia, mutta rajallisesti tilaa mahassa😂 Päädyin syömään paljon salaattia lisukkeilla, sekä pääruokana linsseillä täytettyä munakoisoa ja kuhaa, ja ne olivat ainakin todella hyvän makuisia. Komeampi puolisko meni tällä kertaa hieman tutummalla linjalla ja noukki lasten puolelta muun muassa nugetteja, mutta olihan siihen mennessä syöty jo vaikka mitä eksoottisiakin juttuja koko viikonloppu.

Jälkkäripöytä oli myös omaa luokkaansa valikoiman suhteen ja ensimmäistä kertaa pääsin dippailemaan hedelmiä suklaa-suihkulähteeseen! Kaikki jälkkärit eivät olleet kovin kummoisia, mutta tutut ja turvalliset Mövenpickin jäätelöt strösseleillä ja kastikkeella eivät petä koskaan!

En osaa sanoa pääseekö tälle brunssille muut, kuin hotellin asiakkaat, sillä meilläkin oli hieman säätämistä ilman etukäteisvarausta. Olimme kuitenkin todella tyytyväisiä, että pääsimme sisään ja kaikki tykkäsivät, kun sai valita juuri oman mielen mukaan syötävät.

Tällaisia paikkoja tuli kokeiltua tällä kertaa. Tähän loppuvuoteen saattaa mahtua vielä pari Helsingin ravintolakäyntiä ja joululomareissulta poimin sitten vinkit hieman eksoottisempaan kohteeseen😏