Viikonloppu Berliinissä

Lähdimme viikonloppureissulle Berliiniin poikaystävän perheen kanssa. Olimme perillä perjantai-iltana ja kotiin palasimme sunnuntaina illalla, joten aikaa Berliiniin tutustumiseen oli noin puolitoista päivää. Olin ollut jo koko viikon hieman puolikuntoisena ja pelkäsin, että tulen kunnolla kipeäksi. Lauantaina olo oli aika kehno välillä, mutta buranan voimalla mentiin.

En ollut aiemmin ollut Berliinissä, joten odotin innolla matkaa. Hilton Berlin -hotelli oli myös ensikosketus kyseisen ketjun hotelleihin, mikä teki matkasta entistä kiehtovamman. Olimme miettineet valmiiksi ohjelmaa, jotta paikan päällä ei tarvitsisi tuhlata aikaa miettimiseen. Perjantaina illalla meillä oli pöytävaraus Bieberbauhun, johon lähdimme melkein suoraan huoneet saatuamme. Siellä vierähti reilut pari tuntia ja pääsimme vasta puoli yhden aikoihin nukkumaan.

Lauantaina lähdimme aamupalan jälkeen katselemaan N:n kanssa kaupunkia. Kävelimme Holokausti-muistomerkin kautta Brandenburgin portille, jonka ympärillä oli jonkun tapahtuman rakentaminen käynnissä, emmekä päässeet katselemaan ihan joka puolelle. Nähtävyytenä nuo molemmat olivat hienoja, ja varsinkin Holokausti-muistomerkki oli mieleenpainuva kokemus, kun kivipaasien välissä pääsi kulkemaan ja olo tuntui todella pieneltä siellä keskellä.
Nähtävyyksien jälkeen suuntasimme ostoksille Mall of Berliniin. Se oli kauppakeskuksena aivan uudenlainen kokemus, sillä rakennus oli jaettu East sideen ja West sideen, jotka erotti toisistaan katettu ulkokäytävä. Täällä kannattaa ehdottomasti käydä, sillä sieltä löytyy laaja valikoima merkkiliikkeitä sekä halpojakin putiikkeja, eli jokaiselle jotakin.

Lounaspaikaksi valikoitui lauantaina Bocca di Bacco, johon olimme yrittäneet aiemmin saada pöytävarausta sille illalle. Siellä oli tilaa vielä meille ja listakin oli loppujen lopuksi sama kuin illallisaikaan.
Lounaan jälkeen nautimme lisää upeasta aurinkoisessa säästä terassilla kahvia hörppien, minkä jälkeen menimme DDR-museoon, josta sai vielä yhden historiapläjäyksen tälle reissulle. Siinä olikin sitten vierähtänyt melkein koko päivä, joten oli aika suunnata jälleen syömään. Lauantai-illan ravintola oli Essenza, joka osoittautui viihtyisämmäksi, kuin mitä kuvien perusteella olimme päätelleet.

Sunnuntaina nautimme jälleen rauhassa hotellin runsaasta aamiaisesta. Lounasaikaan päädyimme jäämään hotellin lounasbuffeeseen, joka osoittautui todella hyväksi! Laaja valikoima laadukkaita ruokia, paljon kasviksia ja myös kasvisruokailijoille sopivia juttuja oli tarjolla. Mahat saikin helposti täyteen, minkä jälkeen oli hyvä hieman sulatella käymällä vielä hieman kaupoilla ennen kentälle lähtöä.

Berliini oli kiva kaupunkilomakohde. Yllätyimme kaikki siitä, miten hyvin löytyi laadukkaita ravintoloita, varsinkin kun jaksoi nähdä hieman vaivaa ennen matkalle lähtöä. Vanhat rakennukset olivat kauniita ja joka paikassa huokui historiallinen fiilis. Meille osui aivan upea sää lauantaille: 20 astetta ja auringonpaistetta koko päivä, ja oikein harmitti palata takaisin viileään Suomeen.

Berliini oli lisäksi myös "helppo" kohde siinä mielessä, että lento suuntaansa vei vain vajaa kaksi tuntia ja paikan päällä on todella paljon nähtävää ja koettavaa, joten jokaiselle löytyy varmasti mieleistä tekemistä pidemmällekin lomalle. Ravintolat ovat Suomeen verrattuna pääsääntöisesti edullisia ja tarjontaa löytyy laidasta laitaan. Tykkäsin paljon kaupungista, joten luultavasti tämä ei jäänyt viimeiseksi Berliinin vierailuksi!

Kirjoittelen vielä erilliset postaukset hotellistamme, sekä lounas- ja illallispaikoista, joten pysykää kuulolla!😊